Semua pun orang, semua bukan hantu

Waktu: Sekitar jam 5.00 petang.
Lokasi: Padang polo, berhampiran Hospital Pulau Pinang.
Situasi: Temubual dalam teksi.

Aunty: Ni you kerja ka baca? (Somehow Arif found this question very funny)

Hadi: Ha?.. Owh.. Baca, baca.

A: Baguih la macam tu. Elok-elok baca, nanti hidup senang. You orang Penang ka?

H: Saya dok Seberang. Kepala Batas.

A: Owh.. ni mai jalan-jalan la. Esok raya kan?

H: Haa.. tu la, saja jalan-jalan. You duduk mana?

A: Saya dok itu Kampung Melayu sana.. situ semua orang Melayu, jiran-jiran semua.

H: Owhh..

A: Ala, Cina ka, Melayu ka takdak beza la noh? Semua pun orang, semua bukan hantu kan? Ini sekarang ini zaman sudah lain, semua pun sama-sama. Betui dak?

H: Betui-betui..

A: Saya punya adik pun kawin sama Melayu. Sudah 15 taun kawin.. banyak senang. Yang penting a, hati mesti mau senang. Kalau Melayu sama Melayu, Cina sama Cina tapi hati tak senang nak buat apa? Kalau Cina dengan Melayu tapi hati senang lagi baguih.

H: Yup yup.. betui.

A: You baca kasi betui-betui.. Saya baca tak pandai, saya bawak teksi. Tapi sama-sama pun mesti kena ada. Kalau saya takdak bawak teksi pun nanti you penat jalan kaki. Ada betui ka?

Now, pray tell me. Where do I find 20 million more people like this nice Aunty?

About this entry